Співочі книги у василіянських монастирях Руської провінції другої половини XVIII — початку ХІХ ст. (цивілізаційнi зміни в церковно-музичнiй сфері)
DOI:
https://doi.org/10.18523/1995-025x.2019.16.160-175Ключові слова:
співочі (музичні) книги, Ірмолой, інвентарі, ваcиліянські монастирі, Почаївська друкарняАнотація
Статтю присвячено аналізові церковно-музичних книг василіянських монастирів Руської провінції другої половини XVIII — початку ХІХ ст. На підставі монастирських інвентарів висвітлюється діяльність друкарні Почаївського василіянського монастиря, яка, серед іншого, спеціалізувалася на виданні музичних книг, зокрема Ірмолоїв— поліжанрових збірників, що властиві українському типові церковно-співочої книги. У статті наголошено також на ролі Василіянського Чину в поширенні західно-християнських культурних впливів упродовж другої половини XVIII cт.Посилання
- Almes, Ivan. «Biblioteka Zolochivskoho vasylianskoho monastyria naprykintsi 60-kh— pochatku 70-kh rr. XVIII st.: rekonstruktsiia knyzhkovoho repertuaru.» Rukopysna ta knyzhkova spadshchyna Ukrainy: arkheohrafichni doslidzhennia unikalnykh arkhivnykh ta bibliotechnykh fondiv 21 (2017): 143–169.
- Archiwum Polskiej prowincji dominikanów w Krakowie, Ławra Poczajowska, sygn. 8, sygn. 9, sygn. 12, 15, 16, 18.
- Brogi-Bercoff, Giovanna. «Ruś, Ukraina, Ruthenia, Wielkie Księstwo Litewskie, Rzeczpospolita, Moskwa, Rosja, Europa Środkowo-Wschodnia: o wielowarstwowości i polifunkcjonalizmie kulturowym.» In Contributi italiani al XIII Congresso Internazionale degli Slavisti (Ljubljana, 15–21 agosto 2003), a cura di A. Alberti, M. Garzaniti, S. Garzonio, 325–387. Pisa, 2003.
- Ciołka, Dariusz, кs. Łatynizacja Kościoła unickiego w Rzeczpospolitej po synodzie zamojskim. Białystok, 2014.
- Hutsuliak, Lavrentii Danylo. Bozhestvenna Liturhiia Yoana Zolotoustoho v Kyivskii Mytropolii pislia Unii z Rymom (1596–1839). Lviv, 2004.
- Instytut Rukopysu Natsionalnoi Biblioteky Ukrainy im. V.I. Vernadskoho, f. 231, spr. 152.
- Jasinowski, Jurii. «Znaczenie eparchii Przemyskiej w rozwoju ukraińskiej muzyki cerkiewnej.» In Studia z dziejów chrześcijaństwa na pograniczu kulturowym i etnicznym, pod red. Stanisława Stępnia, 2: 403–420. Przemyśl: Południowo-Wschodni Instytut Naukowy, 1994.
- Klymenko, Erika. «Dzhereloznavchi doslidzhennia bezliniinykh spivochykh rukopysnykh knyh iz fondiv Instytutu rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V.I. Vernadskoho.» Volynski istorychni zapysky: zbirnyk naukovykh statej 1 (2008): 201–207.
- Kornii, Lidiia, and Dubrovina, Lubov. Bolharskyi naspiv z rukopysnykh notoliniinykh irmoloiv Ukrainy. Kyiv, 1998.
- Kornii, Lidiia. «Problemy dzhereloznavstva ukrainskoi muzychnoi kultury (bezliniini notovani rukopysy sakralnoi monodii XI–XVI st.» Studii mystetstvoznavchi 2 (2005): 7–14.
- Kuzminskyi, Ivan. «Muzychna kultura y osvita u Kyievo-Mohylianskii akademii.» Kyivska Akademiia 15 (2018): 11–60.
- Lorens, Beata. Bazylianie prowincji koronnej w latach 1743–1780. Rzeszow: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014.
- Medvedyk, Yurii. «“Bohohlasnyk” v konteksti ukrainskoi dukhovno-pisennoi tradytsii XVII–XVIII v. (do problem muzychnoho dzherelo-znavstva).» Diss... kandydata mystetstvoznavstva, Kyivska derzhavna konservatoriia im. P.I. Chaikovskoho, 1994.
- Medvedyk, Yurii. «Ukrainski dukhovni pisni u lvivskykh polskomovnykh starodrukakh XVIII st.» Musica Galiciana: Naukovi zbirky LDMA im. M. Lysenka 6 (2001): 17–25.
- Medvedyk, Yurii. Ad Fontes: z istorii ukrainskoi muzyky XVII — pochatku XX st.: vybrani statti, materialy, retsenzii. Lviv: LNU im. Ivana Franka, 2015.
- Narbutt, Olgierd. Historia i typologia ksiąg bizantyńsko-słowiańskich: zagadnienie identyfikacji według kryterium treściowego. Warszawa, 1979.
- Penchuk, Andrej. «Ocherk istorii russkogo cerkovnogo penija.» In O cerkovnom penii: sbornik stattej, compiled by O.V. Lada. Moskva, 1997.
- Pidłypczak-Majеrowicz, Maria. Bazylianie w Koronie i na Litwie. Szkoły i książki w działalności Zakonu. Warszawa-Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986.
- Pidłypczak-Majerowicz, Maria. Biblioteki i bibliotekarstwo zakonne na wschodnich ziemiach Rzeczypospolitej w XVII–XVIII wieku. Wrocław: Wydawnіctwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1996.
- Shmanko, Taras. «Latynizatsiia ta oktsydentalizatsiia: proiavy i naslidky.» In Beresteiska uniia (1596) v istorii ta istoriohrafii: sproba pidsumku.Materialy mizhnarodnoho naukovoho dialohu pro Beresteisku uniiu fundatsii PROORIENTE (tretia zustrich: Lviv, 21–23 serpnia 2006 r.) ta Mizhnarodnoho naukovoho sympoziumu Instytutu istorii Tserkvy Ukrainskoho Katolytskoho Universytetu «Beresteiska tserkovna uniia: perspektyvy naukovoho konsensusu v kontekstinatsionalno-konfesiinoho dyskursu», Lviv, 24–27 serpnia 2006 r., edited by Yohan Marte і Oleh Turii, 340–352. Lviv, 2008.
- Shmanko, Taras. «Bohosluzhbovi knyhy univskoi drukarni.» Kalofoniia: naukovyi zbirnyk tserkovnoi monodii ta hymnohrafii 2 (2004): 98–104.
- Tsentralnyi Derzhavnyi Istorychnyi Archiv Ukrainy, m. Lviv, f. 684, op. 1, spr. 3271.
- Vovk, Aleksandr, «Grekojazychnye pesnopenija v zapadnorusskikh notolinejnyh rukopisah.» Opera musicologica 2 (8) (2011): 24–50.
- Yasinovskyi, Yurii, «Biblioteka Univskoi lavry: istoriia, ruina, vidnovlennia.» Ukraina: kulturna spadshchyna, natsionalna svidomist, derzhavnist 15 (2006–2007): 220–234.
- Yasinovskyi, Yurii. «Ukrainski monastyri u rozvytku muzychnoho mystetsva.» In Rola monasterów w kształtowaniu kultury ukraińskiej w wiekach XI–XX, 241–253. Kraków, 2014.
- Yasynovskyi, Yurii. «Ukrainskyi notoliniinyi Irmoloi yak typ himnohrafichnoho zbirnyka: zmist, struktura.» Zapysky NTSh 226 (1993): 41–56.
- Yasinovskyi, Yurii. Ukrainski ta biloruski notoliniini Irmoloi 16–18 st. Lviv, 1996.
- Yasynovskyi, Yurii. Vizantiiska hymnohrafiia i tserkovna monodiia v ukrainskii retseptsii rannomodernoho chasu. Lviv: Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy, 2011.
- Zabolotnaja, Natalija. «Drevnerusskaja cerkovno-pevcheskaja knizhnost XI–XIV vv. v istoriko-funkcionalnom aspekte.» Diss... doktora iskusstvovedenija, Rossijskaja akademia muzyki imeni Gnesinyh, 2002.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Valentyna Los
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).