Музична культура Чернігівського колеґіуму в світлі нових джерел
DOI:
https://doi.org/10.18523/1995-025x.2019.16.128-159Ключові слова:
кант, співаки, музиканти-інструменталісти, музичні інструменти, «комедіанти», «інтермедіанти»Анотація
Підставою для написання статті стало віднайдення Людмилою Посоховою нотного канта з рукопису, який тривалий час вважали втраченим. Унікальність цієї пам’ятки, датованої 1706 роком, полягає у тому, що це єдиний збережений нотний зразок зі шкільних вистав ранньомодерної доби в українських православних навчальних закладах. Решта музичних творів такого типу дійшли до нас без нот, лише з вербальним текстом. Найвірогіднішим автором (авторами) канту був хтось із викладачів або студентів класу риторики. Дослідження нотного рукопису в контексті історії музичної культури Чернігівського колеґіуму дозволяє припустити, що кант виконували у супроводі або одного музичного інструменту (лютні), або цілого інструментального ансамблю. Крім аналізу музично-теоретичних та структурних особливостей твору, у статті наведено відомості про співаків чернігівських архиєпископів, студентів-співаків, про гру студентів на різних музичних інструментах, а також про музичну практику мандрівних гуртів.Посилання
- Baranowicz, Łazarz. Lvtnia Apollinowa kożdey sprawie gotowa. Kijow, 1671.
- Blagoveshchenskij, M. «Izvlechenie iz materialov po istorii Chernigovskoj seminarii. (Prodolzhenie).» Pribavlenie k Chernigovskim eparkhialnym izvestijam 4 (1904): 143–158.
- «Chelobitnaja mitropolita Sibirskago i Tobolskago, Filofeya Leshchinskago, Petru Velikomu, i otvet sego gosudaria na nee.» Chtenija v imperatorskom obshchestve istorii i drevnostej rossiyskikh pri Moskovskom universitete. Povremennoe izdanie 4 (1863): 12–73.
- Derzhavnyi arkhiv Chernihivskoi oblasti, f. 679, op. 5, spr. 3.
- Derzhavnyi arkhiv Sumskoi oblasti, f. 960, op. 2, spr. 1167.
- Derzhavnyi arkhiv Sumskoi oblasti, f. 1173, op. 1, spr. 117.
- Dobrovolskij, P. Katalog vystavki XIV arkheologicheskago sezda v g. Chernigove. Chernigov, 1908.
- Dokuchaev, Nikolaj. «Pervye gody sushchestvovaniya Chernigovskoj seminarii (1700–1712 gg.).» Pribavlenie k Chernigovskim eparkhialnym izvestijam 16 (1870): 283–310.
- Ejngorn, Vitalij. Ocherki iz istorii Malorossii v 17 veke: snosheniya malorossiyskogo dukhovenstva s moskovskim pravitelstvom v tsarstvovanie Alekseja Mikhajlovicha. Vol. 1. Moskva, 1899.
- Gorlenko, V. «Grecheskija muzy v malorusskom izobrazhenii. (Risunok i obyasnenie k nemu).» Kievskaja starina 8 (1884): 709–714.
- Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho, f. 1, spr. 206.
- Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho, f. 2, spr. 22909.
- Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho, f. 232, spr. 99.
- Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho, f. 305, spr. 259.
- Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho, f. 306, spr. 323 p 100.
- Istoriko-statisticheskoe opisanie Chernigovskoy eparkhii. Vol. 1, 4. Chernigov, 1873.
- Ivanov, Volodymyr. Spivatska osvita v Ukraini u XVIII stolitti. Kyiv, 1997.
- Ivchenko, Liudmyla. Ukrainskyi kant XVII–XVIII stolit. Kyiv, 1990.
- Kharlampovich, Konstantin. Malorossijskoe vlianie na velikorusskuju cerkovnuju zhizn. Vol. 1. Kazan, 1914.
- Kornii, Lidiia. Ukrainska shkilna drama i dukhovna muzyka XVII — pershoi polovyny XVIII st. Kyiv, 1993.
- Kovalenko, Oleksandr. «Z istorii muzychnoho vykhovannia u navchalnykh zakladakh staroho Chernihova.» In Try stolittia humanitarnoi ta pedahohichnoi osvity v Chernihovi: vid kolehiumu do universytet: zb. Materialiv, 55–58. 2001.
- Kuzminskij, Ivan. «Istoriya tserkovnoj muzyki cherez prizmu dejatelnosti ukraino-belorusskikh mitropolitov i episkopov XVII veka.» Journal of the International Society for Orthodox Music 3 (2018): 22–38.
- Kuzminskyi, Ivan. «Muzychna kultura y osvita u Kyievo-Mohylianskii akademii.» Kyivska Akademiia 15 (2018): 10–59.
- Lazarevskij, Aleksandr. «Dnevnik generalnogo khorunzhego Nikolaja Khanenko 1727–1753 gg.» Kievskaja starina 8 (1884): 1–128.
- Lazarevskiy, Aleksandr. «Dnevnik Petra Danilovicha Apostola (maj 1725 g. — maj 1727 g.).» Kievskaja starina 50 (1895): 100–155.
- Litinskiy, V. «Kartinki iz proshlago Chernigovskoj dukhovnoj seminarіi. (Prodolzhenie).» Pribavlenie k Chernigovskim eparkhialnym izvestijam 14 (1896): 437–446.
- Masol, Liudmyla. «Muzychne vykhovannia u Chernihivskomu kolehiumi ta Chernihivskii dukhovnii seminarii.» In Try stolittia humanitarnoi ta pedahohichnoi osvity v Chernihovi: vid kolehiumu do universytet: zb. Materialiv, 51–55 (2001).
- Posokhova, Liudmyla. Na perekhresti kultur, tradytsii, epokh: pravoslavni kolehiumy Ukrainy naprykintsi XVII— na pochatku XIX st. Kharkiv, 2011.
- Radyshevskyi, Rostyslav, and Sverbyhuz, Volodymyr. Ivan Mazepa v sarmatsko-roksolanskomu vymiri vysokoho baroko. Kyiv: Prosvita, 2006.
- Reviziia Chernihivskoho polku 1732 roku, edited by Ihor Sytyi, and Serhii Horobets. Chernihiv, 2014.
- Travkina, Olha. «Chernihivskyi kolehium (do 300-richchia zasnuvannia).» Ukrainskyi istorychnyi zhurnal 5 (2000): 68–78.
- Travkina, Olha, Levchenko, Olena, and Stepanova, Olena. Chernihivskyi kolehium. Chernihiv, 2012.
- Travkina, Olha. «Pro vykladannia predmetiv v Chernihivskomu kolehiumi.» Siverianskyi litopys 4 (28) (1999): 109–123.
- Travkina, Olha. «Pro vykladannia predmetiv v Chernihivskomu kolehiumi.» Siverianskyi litopys 1 (31) (2000): 16–32.
- Tsentralnyi Derzhavnyi Istorychnyi Archiv Ukrainy, m. Kyiv, f. 269, op. 1, spr. 3289.
- Ukrainski humanisty epokhy Vidrodzhennia. Antolohiia u 2 ch., edited by Volodymyr Lytvynov. Vol 2. Kyiv: Naukova dumka, Osnovy, 1995.
- Universaly ukrainskykh hetmaniv vid Ivana Vyhovskoho do Ivana Samoilovycha (1657–1687), edited by Ivan Butych, Viacheslav Rynsevych, and Ihor Teslenko. Kyiv; Lviv, 2004.
- Yasinovskyi, Yurii. Ukrainski ta biloruski notoliniini Irmoloi 16–18 stolit. Kataloh i kodykolohichno-paleohrafichne doslidzhennia. Lviv, 1996.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ivan Kuzminskyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).