Цитати з Пісні над Піснями та Одкровення в руських гоміліях на Успення (XVII ст.): між латинськими впливами і тяглістю візантійської моделі
DOI:
https://doi.org/10.18523/1995-025x2018155011Ключові слова:
Руські гомілії XVII ст., Успення, Внебовзяття, біблійні цитати, Пісня над Піснями, Одкровення, Лазар Баранович, Йоаникій Ґалятовський, Антоній Радивиловський, Кирило Транквіліон-Ставровецький, Симеон ПолоцькийАнотація
Стаття містить аналіз дев’яти українських гомілій XVII ст., присвячених Успенню Богородиці, — проповідей Лазаря Барановича, Йоаникія Ґалятовського, Леонтія Карповича, Антонія Радивилoвського, Кирила Транквілліона-Ставровецького та Симеона Полоцького. Проповіді Полоцького розглядаються як приклад текстів, написаних для московської публіки автором, вихованим у мультиконфесійному середовищі Речі Посполитої. Авторка зосереджує свою увагу на біблійних цитатах (особливо з Пісні над Піснями 6,9 та Одкровення 12), зокрема на їхніх літургійних і позалітургійних джерелах. У статті сформульовано гіпотезу, згідно з якою руські проповідники часто запозичували образи Богородиці з західних гомілетико-літургійних творів, що підтверджує низка текстуальних запозичень із творів католицької екзегетики, наприклад, Корнелія а Ляпіде, св. Бернарда та св. Бонавентури. Аналіз образу Богородиці здійснено в контексті співвідношення православ’я (включно з візантійською й ісихастською гомілетічною традицією) і католицизму в Україні XVII ст.Посилання
- Akafisty. Kyiv: Lavra, 1629.
- Alekseev, Anatolii A. Pesn Pesnei v slaviano-russkoi pismennosti. Sankt Peterburg: Bulanin, 2002.
- Antiphonarium romanum ad ritum Breuiarij, ex decreto Sacrosanti Concilij Tridentini restituti… Venetiis: apud Iuntas, 1606.
- Astell, Ann. The Song of Songs in the Middle Ages. Ithaca: Cornell University Press, 1990.
- Baranovych, Lazar. Truby sloves propovednykh na narochitye dni prazdnikov. Kyiv: Lavra, 1674.
- Barré, Henry. «La royauté de Marie pendant les neuf premiers siècles.» Recherches de Sciences Religieuses 29 (1939): 129–162; 303–334.
- Bernardus Claraevallensis. «Sermo IV de Assumptione.» In Patrologiae Cursus Completus. Series Latina. 183: 429–436. Parisiis: apud J-P Migne, 1854.
- Berndt, Michael. Die Predigt Dimitrij Tuptalos. Studien zur ukrainischen und russischen Barockpredigt. Bern-Frankfurt: Peter Lang, 1975.
- Bonaventura, San. Doctoris Seraphici S. Bonaventurae Opera Omnia, IX. Firenze: Quaracchi, 1901.
- Boss, Sarah Jane. Empress and Handmaid: On Nature and Gender in the Cult of the Virgin Mary. London and New York: Bloomsbury, 2000.
- Breviarium Romanum ex decreto Sacrosancti Concilii Tridentini. Venetii: apud Iuntas, 1604.
- Brogi Bercoff, Giovanna. «Barokova homiletika u skhidno-slovianskomu kulturnomu prostori.» In Contributi italiani al XIV Congresso internazionale degli Slavisti, edit. Alberto Alberti, 179–200. Firenze: Firenze University Press, 2008.
- Capelle, Bernard. «La fete de l’Assumption dans l’histoire liturgique.» Ephemerides Theologicae Louvaniensis 3 (1926): 33–45.
- Constas, Nicholas. Proclus of Costantinople and the Cult of the Virgin in Late Antiquity. Homilies 1-5. Texts and Translations (Leiden-Boston, 2003).
- Cornelius a Lapide. Commentaria in Canticum Canticorum. Antverpiae: apud Martinum Nutium, 1638.
- Cornelius a Lapide, Commentaria in Apocalypsin S. Johannis Apostoli. Antverpiae: apud viduam I. Mevrsv., 1681.
- Etingof, Olga E. Obraz Bogomateri. Ocherki vizantiiskoi ikonografii XI-XIII vv. Moskva: Progress-Traditsia, 2003.
- Flint, Valerie. «The Commentaries of Honorius Agustodunensis on the Song of Songs.» Revue Bènedèctine 84 (1974): 196–211.
- Fulton, Rachel. «Quae est ista quae ascendit sicut aurora consurgens? The Song of Songs as the Historia for the Office of the Assumption.» Mediaeval Studies 60 (1998): 55–122.
- Fulton, Rachel. From Judgement to Passion. Devotion to Christ and the Virgin Mary, 800-1200. New York: Columbia University Press, 2002.
- Galiatovskyi, Yoanykii. Kliuch razumeniia. Kyiv: Lavra, 1659.
- Garzaniti, Marcello, Romoli, Francesca. «Le funzioni delle citazioni bibliche nella letteratura della Slavia ortodossa.» In Contributi italiani al XV Congresso Internazionale degli Slavisti, edit. Marcello Garzaniti, Alberto Alberti, Monica Perotto, Bianca Sulpasso, 121–155. Firenze: Firenze University Press, 2013.
- Graef, Hilda. Mary: A History of Doctrine and Devotion. Notre Dame, In.: Ave Maria Press, 2009 [19631].
- Haibach-Reinisch, Monica. Ein neur «Transitus Mariae» des Pseudo-Melito. Roma: Pontificia Academia Mariana Internationalis, 1962.
- Hannick, Christian. «The Theotokos in Byzantine Hymnography. Typology and Allegory.» In Images of the Mother of God: Perceptions of the Theotokos in Byzantium, ed. by Vassilaki, Maria, 69–76. Burlington, Vt.: Ashgate, 2005.
- Honorius Augustodunensis. «Sigillum Beatae Mariae ubi Exponuntur Cantica Canticorum.» In Patrologiae Cursus Completus. Series Latina. 172: 495–518. Parisiis: apud J-P Migne, 1854.
- Ivanova, Klimentina. Bibliotheca Agiographica Balcano-Slavica. Sofia: Akademichno izdatelstvo «Prof. Marin Drinov», 2008.
- Jeffreys, Elizabeth. «The Song of Songs and Twelfth Century Byzantium.» Prudentia 23 (1991): 36–54.
- Jugie, Maurice. La mort et l'assomption de la Sainte Vierge. Etude historico-doctrinale. Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica, 1944.
- Karpovych, Leontii. Kazanie dvoe. Odno na Preobrazhenie Gospoda Boga…Drugoe na Uspenie… Ev’e: Drukarnia bratska, 1615
- Kondakov, Nikodim P. Ikonografiia Bogomaterii. 2 vols. Sankt-Peterburg: Tipografiia imperatorskoi Akademii Nauk, 1914.
- Korzo, Margarita A. Obraz cheloveka v propovedi XVII veka. Moskva: Institut Filosofii RAN, 1999.
- Kryzhanovskii, Evfimii M. Sochineniia. Vol. 1. Kiev: Tipografiia S. V. Kulzhenko, 1890.
- Kuczyńska, Marzanna. Ruska homiletyka XVII wieku w Rzeczpospolitej. Ewolucja gatunku – specyfika funkcjonalna. Szczeczyn: Uniwersytet Szczeciński, 2004.
- Leclercq, Jean. The Love of Learning and the Desire for God. A Study of Monastic Culture. New York: Fordham University Press, 1996 [19821].
- Linardou, Kalliroe. «The Couch of Solomon. A Monk, a Byzantine Lady and the Song of Songs.» Studies in Church History 39 (2004): 73–85.
- Louth, Andrew. St. John Damascene. Tradition and Innovation in Byzantine Theology. Oxford: Oxford University Press, 2002.
- de Lubac, Henri. Méditation sur l'Église. Paris. Aubier, 1953.
- Maguire, Henry. Art and Eloquence in Byzantium. Princeton: Princeton University Press, 1981.
- Maksymchuk, Olha. Pisnia pisen u literaturi ukrainskoho Baroko. Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata filolohichnykh nauk. Kyiv: NaUKMA, 2015.
- Mayr-Harting, Henry. Ottonian Book Illumination. An Historical Study. London: Harvey Miller, 1991.
- Matter, Ann. The Voice of my Beloved: The Song of Songs in Western Medieval Christianity. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1992.
- McNamer, Sarah. Affective Meditation and the Invention of Medieval Compassion. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2010.
- Mimouni, Claude. Les traditions anciennes sur la Dormition et l’Assomption de Marie. Études littéraires, historiques et doctrinales. Leiden-Boston: Brill, 2011.
- Molanus, Joannes. De Historia SS. imaginum et picturarum verum earum usus contra abusum. Lovanii: J. Bogard, 1594.
- Nasrallah, Joseph. Marie dans la sainte et divine liturgie byzantine. Paris: Nouvelles Èditions Latines, 1955.
- Naumow, Aleksander. Biblia w strukturze artystycznej utworów cerkiewnoslowiańskich. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1983.
- Ostashenko, E. Ya. «Ob ikonograficheskom tipe ikony “Predsta Tsaritsa” Uspenskogo sobora moskovskogo Kremlia.» Drevnerusskoe iskusstvo. Problemy i atributsii [10] (1977): 175–187.
- Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca. 161 vols. Parisiis: apud J-P. Migne, 1856–1866.
- Paschasius Radbertus. «Cogitis me.» In Patrologiae Cursus Completus. Series Latina. 30: 122–145. Parisiis: apud J-P. Migne, 1846.
- Polotskii, Simeon. Vecheria dushevnaia. Moskva: Pechatnyi dvor, 1683.
- Porfirev, Ivan. Ia. Apokrificheskie skazania o novozavetnykh litsakh i sobytiakh po rukopisiam Solovetskoi biblioteki. Sankt-Peterburg: Tipografiia Akademii Nauk, 1890.
- Prigent, Pierre. Apocalypse 12. Histoire de l'exégèse. Tübingen: Mohr, 1959.
- Prolog. Moskva: Pechatnyi dvor, 1666.
- Radyvylovskyi, Antonii. Ohorodok Bohoroditsy. Kyiv: Lavra, 1676.
- Romoli, Francesca. Predicatori nelle terre slavo-orientali (XI-XIII sec.). Retorica e strategie comunicative. Firenze: Firenze University Press, 2009.
- Schine Gold, Penny. The Lady and the Virgin. Image, Attitude and Experience in Twelfth-Century France. Chicago: Chicago University Press, 1985.
- Shoemaker, Stephen. Ancient traditions of the Virgin Mary Dormition and Assumption. Oxford: Oxford University Press, 2002.
- Skaballanovich, Mikhail N. Uspenie Presviatoi Bogoroditsy. Kiev: Prolog, 2004 [19161].
- Spivey Ellington, Donna. From Sacred Body to Angelic Soul: Understanding Mary in Late Medieval and Early Modern Europe. Washington DC: Catholic University of America Press, 2001.
- Stavrovetskyi, Kyrylo. Evanhelie uchytelnoe. Rokhmaniv: Drukarnia Kyryla Stavrovetskoho, 1619.
- Thyret, Isolde. Between God and Tsar: Religious Symbolism and the Royal Women of Muscovite Russia. DeKalb, Ill.: Northern Illinois University Press, 2001.
- von Tischendorf, Constantin. Apocalypses Apocryphae Mosis, Esdrae, Pauli, Iohannis, item Mariae dormitio, additis Evangeliorum et Actum Apocryphorum supplementis. Leipzig: Hermann Mendelssohn, 1866.
- Titov, Andrei A. Propovedi Sviatitelia Dimitria, Mitropolita Rostovskogo, na ukrainskom narechii. Moskva: Pechatnia A.I. Snegirevoi, 1909.
- Vloberg, Maurice. «Les types iconographiques de la Mère de Dieu dans l’art occidental.» In H. du Manoir, Maria. Etudes sur la Sainte Vierge. Paris: Beauchesne, 1952.
- Walker Bynum, Caroline. Jesus as Mother: Studies in the Spirituality of the High Middle Ages. Berkeley: University of California Press, 1982.
- Wenger, Antoine. L’Assomption de la T.S. Vierge dans la tradition byzantine du VI au X siecle. Paris: Institute français d’ètudes byzantines, 1955.
- Yakovenko, Natalia. U poshukakh Novoho neba. Zhyttia i teksty Yoanykiia Galiatovskoho. Kyiv: Laurus; Krytyka, 2017.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).