DOI: https://doi.org/10.18523/1995-025x2018155011

Цитати з Пісні над Піснями та Одкровення в руських гоміліях на Успення (XVII ст.): між латинськими впливами і тяглістю візантійської моделі

Maria Grazia Bartolini

Анотація


Стаття містить аналіз дев’яти українських гомілій XVII ст., присвячених Успенню Богородиці, — проповідей Лазаря Барановича, Йоаникія Ґалятовського, Леонтія Карповича, Антонія Радивилoвського, Кирила Транквілліона-Ставровецького та Симеона Полоцького. Проповіді Полоцького розглядаються як приклад текстів, написаних для московської публіки автором, вихованим у мультиконфесійному середовищі Речі Посполитої. Авторка зосереджує свою увагу на біблійних цитатах (особливо з Пісні над Піснями 6,9 та Одкровення 12), зокрема на їхніх літургійних і позалітургійних джерелах. У статті сформульовано гіпотезу, згідно з якою руські проповідники часто запозичували образи Богородиці з західних гомілетико-літургійних творів, що підтверджує низка текстуальних запозичень із творів католицької екзегетики, наприклад, Корнелія а Ляпіде, св. Бернарда та св. Бонавентури. Аналіз образу Богородиці здійснено в контексті співвідношення православ’я (включно з візантійською й ісихастською гомілетічною традицією) і католицизму в Україні XVII ст.

Ключові слова


Руські гомілії XVII ст.; Успення; Внебовзяття; біблійні цитати; Пісня над Піснями; Одкровення; Лазар Баранович; Йоаникій Ґалятовський; Антоній Радивиловський; Кирило Транквіліон-Ставровецький; Симеон Полоцький

Повний текст:

PDF

Посилання


Akafisty. Kyiv: Lavra, 1629.

Alekseev, Anatolii A. Pesn Pesnei v slaviano-russkoi pismennosti. Sankt Peterburg: Bulanin, 2002.

Antiphonarium romanum ad ritum Breuiarij, ex decreto Sacrosanti Concilij Tridentini restituti… Venetiis: apud Iuntas, 1606.

Astell, Ann. The Song of Songs in the Middle Ages. Ithaca: Cornell University Press, 1990.

Baranovych, Lazar. Truby sloves propovednykh na narochitye dni prazdnikov. Kyiv: Lavra, 1674.

Barré, Henry. «La royauté de Marie pendant les neuf premiers siècles.» Recherches de Sciences Religieuses 29 (1939): 129–162; 303–334.

Bernardus Claraevallensis. «Sermo IV de Assumptione.» In Patrologiae Cursus Completus. Series Latina. 183: 429–436. Parisiis: apud J-P Migne, 1854.

Berndt, Michael. Die Predigt Dimitrij Tuptalos. Studien zur ukrainischen und russischen Barockpredigt. Bern-Frankfurt: Peter Lang, 1975.

Bonaventura, San. Doctoris Seraphici S. Bonaventurae Opera Omnia, IX. Firenze: Quaracchi, 1901.

Boss, Sarah Jane. Empress and Handmaid: On Nature and Gender in the Cult of the Virgin Mary. London and New York: Bloomsbury, 2000.

Breviarium Romanum ex decreto Sacrosancti Concilii Tridentini. Venetii: apud Iuntas, 1604.

Brogi Bercoff, Giovanna. «Barokova homiletika u skhidno-slovianskomu kulturnomu prostori.» In Contributi italiani al XIV Congresso internazionale degli Slavisti, edit. Alberto Alberti, 179–200. Firenze: Firenze University Press, 2008.

Capelle, Bernard. «La fete de l’Assumption dans l’histoire liturgique.» Ephemerides Theologicae Louvaniensis 3 (1926): 33–45.

Constas, Nicholas. Proclus of Costantinople and the Cult of the Virgin in Late Antiquity. Homilies 1-5. Texts and Translations (Leiden-Boston, 2003).

Cornelius a Lapide. Commentaria in Canticum Canticorum. Antverpiae: apud Martinum Nutium, 1638.

Cornelius a Lapide, Commentaria in Apocalypsin S. Johannis Apostoli. Antverpiae: apud viduam I. Mevrsv., 1681.

Etingof, Olga E. Obraz Bogomateri. Ocherki vizantiiskoi ikonografii XI-XIII vv. Moskva: Progress-Traditsia, 2003.

Flint, Valerie. «The Commentaries of Honorius Agustodunensis on the Song of Songs.» Revue Bènedèctine 84 (1974): 196–211.

Fulton, Rachel. «Quae est ista quae ascendit sicut aurora consurgens? The Song of Songs as the Historia for the Office of the Assumption.» Mediaeval Studies 60 (1998): 55–122.

Fulton, Rachel. From Judgement to Passion. Devotion to Christ and the Virgin Mary, 800-1200. New York: Columbia University Press, 2002.

Galiatovskyi, Yoanykii. Kliuch razumeniia. Kyiv: Lavra, 1659.

Garzaniti, Marcello, Romoli, Francesca. «Le funzioni delle citazioni bibliche nella letteratura della Slavia ortodossa.» In Contributi italiani al XV Congresso Internazionale degli Slavisti, edit. Marcello Garzaniti, Alberto Alberti, Monica Perotto, Bianca Sulpasso, 121–155. Firenze: Firenze University Press, 2013.

Graef, Hilda. Mary: A History of Doctrine and Devotion. Notre Dame, In.: Ave Maria Press, 2009 [19631].

Haibach-Reinisch, Monica. Ein neur «Transitus Mariae» des Pseudo-Melito. Roma: Pontificia Academia Mariana Internationalis, 1962.

Hannick, Christian. «The Theotokos in Byzantine Hymnography. Typology and Allegory.» In Images of the Mother of God: Perceptions of the Theotokos in Byzantium, ed. by Vassilaki, Maria, 69–76. Burlington, Vt.: Ashgate, 2005.

Honorius Augustodunensis. «Sigillum Beatae Mariae ubi Exponuntur Cantica Canticorum.» In Patrologiae Cursus Completus. Series Latina. 172: 495–518. Parisiis: apud J-P Migne, 1854.

Ivanova, Klimentina. Bibliotheca Agiographica Balcano-Slavica. Sofia: Akademichno izdatelstvo «Prof. Marin Drinov», 2008.

Jeffreys, Elizabeth. «The Song of Songs and Twelfth Century Byzantium.» Prudentia 23 (1991): 36–54.

Jugie, Maurice. La mort et l'assomption de la Sainte Vierge. Etude historico-doctrinale. Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica, 1944.

Karpovych, Leontii. Kazanie dvoe. Odno na Preobrazhenie Gospoda Boga…Drugoe na Uspenie… Ev’e: Drukarnia bratska, 1615

Kondakov, Nikodim P. Ikonografiia Bogomaterii. 2 vols. Sankt-Peterburg: Tipografiia imperatorskoi Akademii Nauk, 1914.

Korzo, Margarita A. Obraz cheloveka v propovedi XVII veka. Moskva: Institut Filosofii RAN, 1999.

Kryzhanovskii, Evfimii M. Sochineniia. Vol. 1. Kiev: Tipografiia S. V. Kulzhenko, 1890.

Kuczyńska, Marzanna. Ruska homiletyka XVII wieku w Rzeczpospolitej. Ewolucja gatunku – specyfika funkcjonalna. Szczeczyn: Uniwersytet Szczeciński, 2004.

Leclercq, Jean. The Love of Learning and the Desire for God. A Study of Monastic Culture. New York: Fordham University Press, 1996 [19821].

Linardou, Kalliroe. «The Couch of Solomon. A Monk, a Byzantine Lady and the Song of Songs.» Studies in Church History 39 (2004): 73–85.

Louth, Andrew. St. John Damascene. Tradition and Innovation in Byzantine Theology. Oxford: Oxford University Press, 2002.

de Lubac, Henri. Méditation sur l'Église. Paris. Aubier, 1953.

Maguire, Henry. Art and Eloquence in Byzantium. Princeton: Princeton University Press, 1981.

Maksymchuk, Olha. Pisnia pisen u literaturi ukrainskoho Baroko. Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata filolohichnykh nauk. Kyiv: NaUKMA, 2015.

Mayr-Harting, Henry. Ottonian Book Illumination. An Historical Study. London: Harvey Miller, 1991.

Matter, Ann. The Voice of my Beloved: The Song of Songs in Western Medieval Christianity. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1992.

McNamer, Sarah. Affective Meditation and the Invention of Medieval Compassion. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2010.

Mimouni, Claude. Les traditions anciennes sur la Dormition et l’Assomption de Marie. Études littéraires, historiques et doctrinales. Leiden-Boston: Brill, 2011.

Molanus, Joannes. De Historia SS. imaginum et picturarum verum earum usus contra abusum. Lovanii: J. Bogard, 1594.

Nasrallah, Joseph. Marie dans la sainte et divine liturgie byzantine. Paris: Nouvelles Èditions Latines, 1955.

Naumow, Aleksander. Biblia w strukturze artystycznej utworów cerkiewnoslowiańskich. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1983.

Ostashenko, E. Ya. «Ob ikonograficheskom tipe ikony “Predsta Tsaritsa” Uspenskogo sobora moskovskogo Kremlia.» Drevnerusskoe iskusstvo. Problemy i atributsii [10] (1977): 175–187.

Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca. 161 vols. Parisiis: apud J-P. Migne, 1856–1866.

Paschasius Radbertus. «Cogitis me.» In Patrologiae Cursus Completus. Series Latina. 30: 122–145. Parisiis: apud J-P. Migne, 1846.

Polotskii, Simeon. Vecheria dushevnaia. Moskva: Pechatnyi dvor, 1683.

Porfirev, Ivan. Ia. Apokrificheskie skazania o novozavetnykh litsakh i sobytiakh po rukopisiam Solovetskoi biblioteki. Sankt-Peterburg: Tipografiia Akademii Nauk, 1890.

Prigent, Pierre. Apocalypse 12. Histoire de l'exégèse. Tübingen: Mohr, 1959.

Prolog. Moskva: Pechatnyi dvor, 1666.

Radyvylovskyi, Antonii. Ohorodok Bohoroditsy. Kyiv: Lavra, 1676.

Romoli, Francesca. Predicatori nelle terre slavo-orientali (XI-XIII sec.). Retorica e strategie comunicative. Firenze: Firenze University Press, 2009.

Schine Gold, Penny. The Lady and the Virgin. Image, Attitude and Experience in Twelfth-Century France. Chicago: Chicago University Press, 1985.

Shoemaker, Stephen. Ancient traditions of the Virgin Mary Dormition and Assumption. Oxford: Oxford University Press, 2002.

Skaballanovich, Mikhail N. Uspenie Presviatoi Bogoroditsy. Kiev: Prolog, 2004 [19161].

Spivey Ellington, Donna. From Sacred Body to Angelic Soul: Understanding Mary in Late Medieval and Early Modern Europe. Washington DC: Catholic University of America Press, 2001.

Stavrovetskyi, Kyrylo. Evanhelie uchytelnoe. Rokhmaniv: Drukarnia Kyryla Stavrovetskoho, 1619.

Thyret, Isolde. Between God and Tsar: Religious Symbolism and the Royal Women of Muscovite Russia. DeKalb, Ill.: Northern Illinois University Press, 2001.

von Tischendorf, Constantin. Apocalypses Apocryphae Mosis, Esdrae, Pauli, Iohannis, item Mariae dormitio, additis Evangeliorum et Actum Apocryphorum supplementis. Leipzig: Hermann Mendelssohn, 1866.

Titov, Andrei A. Propovedi Sviatitelia Dimitria, Mitropolita Rostovskogo, na ukrainskom narechii. Moskva: Pechatnia A.I. Snegirevoi, 1909.

Vloberg, Maurice. «Les types iconographiques de la Mère de Dieu dans l’art occidental.» In H. du Manoir, Maria. Etudes sur la Sainte Vierge. Paris: Beauchesne, 1952.

Walker Bynum, Caroline. Jesus as Mother: Studies in the Spirituality of the High Middle Ages. Berkeley: University of California Press, 1982.

Wenger, Antoine. L’Assomption de la T.S. Vierge dans la tradition byzantine du VI au X siecle. Paris: Institute français d’ètudes byzantines, 1955.

Yakovenko, Natalia. U poshukakh Novoho neba. Zhyttia i teksty Yoanykiia Galiatovskoho. Kyiv: Laurus; Krytyka, 2017.






Copyright (c) 2019

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.