Києво-могилянські трактати «Про виникнення і зникнення» у контексті теологічних дискусій XVII — початку XVIIІ століть

Автор(и)

  • Mykola Symchych Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/1995-025x2017130137

Ключові слова:

філософські курси у Києво-Могилянській академії, схоластика XVII–XVIIІ ст., транссубстанціація, збереження мощей, українська православна теологія

Анотація

Стаття присвячена трактатам «Про виникнення і зникнення» викладеними у Києво-Могилянській академії у XVII–XVIIІ ст. як складова філософського курсу. Ці трактати мають історичну і тематичну прив’язку до однойменної книги Аристотеля і зосереджені на обговоренні виникнення, субстанційної і якісної зміни та зникнення. Однак деякі могилянські професори, як Стефан Яворський і Теофан Прокопович, включили сюди і теологічні питання. Яворський обговорює питання про транссубстанціацію св. Євхаристії, намагаючись з’ясувати, як ця субстанційна зміна відбувається і коли вона має місце на Божественній Літургії Східного обряду. Він доводить, що транссубстанціація відбувається під час Слів Освячення, а не Епіклези. На його думку, так вчили найбільш авторитетні теологи Східної церкви. Обговорення цього питання у філософському курсі (1691–1693) найімовірніше було реакцією на Московський собор 1689 року, де було осуджено доктрину про транссубстанціацію під час Слів Освячення. Яворський, натомість, хотів захистити вчення, притаманне українській православній традиції (Петро Могила, Сильвестр Косов, Інокентівй Ґізель тощо). Інший професор, Теофан Прокопович, у своєю курсі (1707–09) звертається до питання про особливу збереженість мощей Києво-Печерських святих. Він доводить, що мощі, які покояться у Київських Печерах, зберігаються завдяки особливій Божій благодаті, і детально аналізує 16 аргументів противників, які це заперечують. На думку автора статті, введення теологічних тем у філософські курси було пов’язане з особливою соціальною значущістю цих питань у той час.

Посилання

  1. Aristotle. De Generatione et Corruptione. Translated with notes by C. J. F. Williams. Oxford: OUP, 1982.
  2. Borozdin, A. «Silviestr (v mirie Siemien Miedviediev)». In Russkii biografichieskii slovar. 18: 437-441. Sankt-Pietierburg, 1904.
  3. Dubnevych, Amvrosii. Filos. kurs 1727/28–1728/29 navch. rokiv, Philosophia perypatetica…, IR NBUV, f. 307, od. zb. 452p/1746.
  4. Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995, Kraków: WAM, 1996.
  5. Eukholohion albo Molytvoslov ili Trebnyk… Kyiv, 1646. Facsimile edition: Trebnyk Mytropolyta Petra Mohyly. Kyiv: Informatsiinovydavnychyi tsentr Ukrainskoi pravoslavnoi tserkvy, 1996.
  6. Gizel, Inokentii. «Myr z Bohom choloviku», translated by Roman Kyseliov. In Gizel, Inokentii Vybrani tvory u 3 tomakh. Vol.1. Book 1. Kyiv-Lviv: Svichado, 2012.
  7. Gizel, Inokentii. Filos. kurs 1645/46–1646/47 navch. rokiv, Opus totius philosophiae, IR NBUV, f. 303, od. zb. Mel.m./p128.
  8. Herbinius, Johannes. Religiosae Kijovineses Cryptae, sive Kijovia Subterranea… Jenae, 1675.
  9. Illustrissimi ac Reverendissimi Theophan. Prokopowicz Miscellanea Sacra, Variis temporibus edita… Wratislaviae, 1744.
  10. Konyskyi, Georgii. Filos. kurs 1747/48–1748/49 navch. rokiv, Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadirpartita…, Rossiiskaia gosudarstviennaia bibliotieka (Moskva, Rosiiskaia fiedieratsiia), f. 152, od.zb. 130.
  11. Konyskyi, Georgii. Filos. kurs 1749/50–1750–51 navch. roky, Philosophia juxta numerum quatuor facultatum…, IR NBUV, f. 301, od. zb. DA/p51.
  12. Konyskyi, Heorhii. Filosofski tvory. Kyiv: Naukova dumka, 1990.
  13. Kosov, Silvestr. «Exegesis». In Arkhiv Yugo-Zapadnoi Rossii. P. 1, vol 8, issue 1: 422-447. Kiev, 1914.
  14. Kuliabka, Sylvestr. Filos. kurs 1737/38–1738/39 navch. rokiv, Cursus philosophicus ingenuis sapientiae amatoribus…, IR NBUV, f. 301, od. zb. DA/p50.
  15. Levytskyi, Ilarion. Filos. kurs 1719/20–1720/21 navch. rokiv, Appia trita seu atrium scientiae philosophicae…, IR NBUV, f. 301, od. zb. DA/p45.
  16. «Lithos, poliemichieskoie sochinieniie, vyshedsheie iz Kiievo-Piechierskoi tipografii v 1644 godu». In Arkhiv Yugo-Zapadnoi Rossii. P. 1, vol 9. Kiev, 1893.
  17. Malynovskyi, Platon. Kurs 1721/22–1722/23 navch. rokiv, Olympia philosophica…, IR NBUV, f. 305, od. zb. DS/p166.
  18. Mirkovich, G. O vriemieni priesushchestvlieniia sv. Darov. Spor byvshii v Moskvie, vo vtoroi polovinie XVII vieka. (Opyt istorichieskogo issliedovaniia). Vilna, 1886.
  19. Moriev, Ioann. «Kamien viery» Mitropolita Stefana Yavorskogo, yego miesto sriedi otiechiestviennykh protivoprotiestantskikh sochinenii i kharaktieristicheskiie osobiennosti yego dogmatichieskikh vozrienii. Sankt-Pietierburg, 1904.
  20. Oviedo, Francisco. Integer cursus philosophicus ad unum corpus redactus in summulas, logicam, physicam, de coelo, de generatione, de anima, et metaphysicam distributus. Lugduni, 1640.
  21. Pinovskyi, Sylvestr. Filos. kurs 1711/12–1712/13 navch. rokiv, [Sine titulo], IR NBUV f. 307, od. zb. 446p/1701.
  22. Pohle, J. «The Blessed Eucharist as a Sacrament». In The Catholic Encyclopedia. Vol. 5. New York: Robert Appleton Company, 1909. Accessed December 8, 2017, http://www.newadvent.org/cathen/05584a.htm
  23. Popovskyi, Inokentii. Filos. kurs 1699/1700–1701/02 navch. rokiv, Universa philosophia comentariis scholasticis illustrata…, IR NBUV, f. 312, od. zb. 622/396S.
  24. Prokopovych, Feofan. Filosofski tvory. 3 vol. Kyiv: Naukova dumka, 1979-81.
  25. Prokopovych, Theophan. Filos. kurs 1706/07–1707/08 navch. rokiv, Philosophia peripatetica juxta numerum quatuor facultatum quadripartita…, IR NBUV, f. 301, od. zb. DA/p43.
  26. Sinkevych, Natalia. «Paterykon» Sylvestra Kosova: pereklad i doslidzhennia pamiatky. Kyiv: Feniks, 2013.
  27. Symchych, Mykola. Philosophia rationalis u Kyievo-Mohylianskii akademii. Komparatyvnyi analiz mohylianskykh kursiv lohiky kintsia XVII — pershoi polovyny XVIII st. Vinnytsia, v-vo O. Vlasiuk, 2009.
  28. Tiernovskii, Filipp. «M[itropolit] Stefan Yavorskiy». Trudy KDA 1 (1864): 36-70.
  29. Vishnievskii, Dmitrii. Kiievskaia-Akadiemiia v piervoi polovinie XVIII stolietiia. (Novyie dannyie otnosiashchiiesia k istorii etoi Akademii za ukazannoie vriemia). Kiev, 1903.
  30. Volchanskyi, Yosyf. Filos. kurs 1715/16–1716/17 navch. rokiv, Philosophia tripartita doctrinam Aristotelis de rebus dialecticis, physicis compraehendens…, IR NBUV, f. 301, od. zb. DA/p44.
  31. Vollert, C. «Transsubstantiation». In The New Catholic Encyclopedia, 2nd ed. 14: 159-160. Detroit: Gale, 2003.
  32. Yavorskyi, Stefan. Filos. kurs 1691/92–1692/93 navch. rokiv, Agonium philosophicum…, IR NBUV, f. 8, od. zb. 60M/42.
  33. Yavorskii, Stiefan. Kamien viery Pravoslavno-Kafolichieskoi Vostochnoi Tserkvi. Sankt-Pietierburg: Obshchiestvo pamiati igumienшi Taisii, 2010.
  34. Zakhara, Ihor, and Khyzhniak, Zoia. «Yavorskyi Semen (Symeon) Ivaanovych, cherneche imia Stefan». In Kyievo-Mohylianska akademiia v imenakh, XVII–XVIII st., edited by Zoia Khyzhniak, 609-612. Kyiv: KM Akademiia, 2001.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-21

Як цитувати

Symchych, M. (2017). Києво-могилянські трактати «Про виникнення і зникнення» у контексті теологічних дискусій XVII — початку XVIIІ століть. Київська Академія, (14). https://doi.org/10.18523/1995-025x2017130137

Номер

Розділ

Статті: Києво-Могилянська академія